Το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Σχεδιασμός Μαθήματος και Ανάπτυξη Διδακτικού Υλικού σε Σύγχρονα Περιβάλλοντα Μάθησης» του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας λειτουργεί από το 2003, χρονιά ίδρυσής του, χωρίς δίδακτρα.

Το Πρόγραμμα δεσμεύεται στην εφαρμογή μιας πολιτικής ποιότητας που εναρμονίζεται με την πολιτική ποιότητας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, υποστηρίζοντας την ακαδημαϊκή φυσιογνωμία και τον προσανατολισμό του προγράμματος σπουδών του, προωθώντας τον σκοπό και το αντικείμενό του, υλοποιώντας τους στρατηγικούς του στόχους, καθορίζοντας τα μέσα και τους τρόπους επίτευξής τους και στοχεύοντας στη διαρκή βελτίωσή του.

Την απόφαση βάσει της οποίας λειτουργεί το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Σχεδιασμός Μαθήματος και Ανάπτυξη Διδακτικού Υλικού σε Σύγχρονα Περιβάλλοντα Μάθησης» μπορείτε να τη βρείτε στο

ΦΕΚ Λειτουργίας Μεταπτυχιακού Προγράμματος

Σκοπός του ΠΜΣ είναι η εξειδίκευση των φοιτητριών και των φοιτητών:

α) Σε θέματα σχεδιασμού της διδασκαλίας στο πλαίσιο σύγχρονων περιβαλλόντων μάθησης που  χαρακτηρίζονται, μεταξύ άλλων, από εποικοδομητικού τύπου διδακτικές προσεγγίσεις, συνεργατικές και διαφοροποιημένες, διαθεματικές/διεπιστημονικές διαδικασίες μάθησης, καθώς και από τη λειτουργική και κριτική ένταξη των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην εκπαιδευτική διαδικασία.

β) Στην ανάπτυξη έντυπου και ηλεκτρονικού διδακτικού υλικού (βιβλία, φυλλάδια εργασίας, εκπαιδευτικό λογισμικό) ποιότητας, σύμφωνα με τα πορίσματα των πιο πρόσφατων ερευνών της διδακτικής των διαφόρων αντικειμένων, αναγκαίου για τη διδασκαλία και μάθηση μέσα σε σύγχρονα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.

Το πρόγραμμα λειτουργεί συμπληρωματικά προς τις προπτυχιακές σπουδές που παρέχει το ΠΤΔΕ. Το ΠΜΣ προσφέρει εξειδικεύσεις οι οποίες στοχεύουν στην κάλυψη υπαρκτών και ουσιαστικών αναγκών του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, συμβάλλοντας στην αναβάθμισή του, καθώς και κλάδων που αναπτύσσουν δραστηριότητες σε τομείς που σχετίζονται με την εκπαίδευση (εκδοτικοί οίκοι, εταιρίες παραγωγής εκπαιδευτικού λογισμικού, κ.λπ.).

Ανάλογα με την κατεύθυνση που θα επιλέξουν οι φοιτήτριες και οι φοιτητές και, επιπρόσθετα, μέσω της εμβάθυνση που θα πετύχουν λόγω της έρευνας που θα εκπονήσουν στο πλαίσιο της διπλωματικής τους εργασίας, τα γνωστικά αντικείμενα που θεραπεύει το ΠΜΣ είναι η «Διδακτική των Μαθηματικών», η «Διδακτική των Φυσικών Επιστημών», η «Διδακτική της Γλώσσας», η «Διδακτική της Λογοτεχνίας» και η «Διδακτική της Ιστορίας».

Το ΠΜΣ απονέμει Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών  (ΔΜΣ) με τίτλο:

α) «Σχεδιασμός Μαθήματος και Ανάπτυξη Διδακτικού Υλικού σε Σύγχρονα Περιβάλλοντα Μάθησης στις Θετικές Επιστήμες» (MSc in Course Design and Curriculum Development in Contemporary Learning Environments in Mathematics and Science) και

β) «Σχεδιασμός Μαθήματος και Ανάπτυξη Διδακτικού Υλικού σε Σύγχρονα Περιβάλλοντα Μάθησης στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες» (MSc in Course Design and Curriculum Development in Contemporary Learning Environments in the Humanities).

Δεν προβλέπονται τέλη για τη φοίτηση στο ΠΜΣ «Σχεδιασμός Μαθήματος και Ανάπτυξη Διδακτικού Υλικού σε Σύγχρονα Περιβάλλοντα Μάθησης».

Α) Στο ΠΜΣ γίνονται δεκτές και δεκτοί, μετά από ανοικτή προκήρυξη και επιλογή, πτυχιούχοι ελληνικών πανεπιστημίων ή ΤΕΙ ή αντίστοιχων τμημάτων πανεπιστημίων εξωτερικού με σπουδές αναγνωρισμένες ως ισότιμες των ελληνικών πανεπιστημίων ή ΤΕΙ. Ειδικότερα, σε κάθε κατεύθυνση γίνονται δεκτές και δεκτοί απόφοιτες και απόφοιτοι ως εξής:

Α΄ Κατεύθυνση: α) Απόφοιτες και απόφοιτοι Παιδαγωγικών Τμημάτων και β) Απόφοιτες και απόφοιτοι Σχολών Θετικών Επιστημών ή πτυχιούχοι Πολυτεχνικών Σχολών και ΤΕΙ που έχουν παιδαγωγική επάρκεια μετά από φοίτηση στην ΑΣΠΑΙΤΕ ή πρώην ΣΕΛΕΤΕ.

Β΄ Κατεύθυνση: α) Απόφοιτες και απόφοιτοι Παιδαγωγικών Τμημάτων, β) Απόφοιτες και απόφοιτοι τμημάτων Φιλοσοφικών Σχολών και Σχολών Επιστημών του Ανθρώπου, και γ) Απόφοιτες και απόφοιτοι Τμημάτων Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας.

Η Συνέλευση μπορεί να αποφασίσει για την εισαγωγή πτυχιούχων και άλλων συναφών τμημάτων στις δύο κατευθύνσεις.

Β) Απαραίτητη προϋπόθεση για την εισαγωγή και την εγγραφή στο ΠΜΣ είναι η αποδεδειγμένη γλωσσική επάρκεια των υποψηφίων στην Αγγλική γλώσσα, η οποία πρέπει να πιστοποιείται με τίτλο γλωσσομάθειας επιπέδου τουλάχιστον Β2 (π.χ. First Certificate in English).

Γ) Η επιλογή των μεταπτυχιακών φοιτητριών και φοιτητών γίνεται από τη Συνέλευση του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με συνεκτίμηση των κριτηρίων και προϋποθέσεων και των ειδικών ρυθμίσεων του Κανονισμού Λειτουργίας του ΠΜΣ, όπως ορίζονται στη συνέχεια.

Δ) Ο αριθμός εισακτέων ορίζεται σε 20 μεταπτυχιακές φοιτήτριες και μεταπτυχιακούς φοιτητές, 10 ανά κατεύθυνση. Στην περίπτωση που δεν συμπληρωθεί αυτός ο αριθμός σε μία από τις κατευθύνσεις, η Συνέλευση του Τμήματος μπορεί να αποφασίσει την κάλυψη των κενών θέσεων από υποψήφιες ή υποψήφιους της άλλης κατεύθυνσης.

Οι σπουδές στο ΠΜΣ για την απόκτηση ΔΜΣ διαρκούν 3 εξάμηνα. Στο πρώτο και το δεύτερο εξάμηνο οι φοιτήτριες και οι φοιτητές παρακολουθούν από 3 μαθήματα, ενώ στο τρίτο εξάμηνο εκπονούν διπλωματική εργασία.

H ελάχιστη χρονική διάρκεια για την απονομή των κατά το Άρθρο 3 τίτλων ορίζεται για κάθε ΔΜΣ σε τρία (3) εξάμηνα. Η ανώτερη χρονική διάρκεια ορίζεται σε έξι (6) εξάμηνα. Για περαιτέρω παράταση της διάρκειας σπουδών αποφασίζει η Συνέλευση μετά από αίτηση των ενδιαφερομένων. Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές μπορούν να ζητήσουν με αίτησή τους αναστολή φοίτησης για δύο (2) εξάμηνα.

Α. Η διδασκαλία κάθε μεταπτυχιακού μαθήματος διαρκεί 13 εβδομάδες και επί τρεις διδακτικές ώρες ανά εβδομάδα. Η παρακολούθηση των μαθημάτων είναι υποχρεωτική. Απουσία σε περισσότερες των 4 συναντήσεων ενός μαθήματος έχει ως συνέπεια η φοιτήτρια ή ο φοιτητής να το παρακολουθήσει εξαρχής όταν αυτό προσφερθεί εκ νέου.

Β. Η διδασκαλία και οι εξετάσεις στο ΠΜΣ γίνονται στην ελληνική γλώσσα, ενώ η βιβλιογραφία και αρθρογραφία θα καλύπτει ελληνικές και διεθνείς πηγές. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όπως πρόσκληση αλλοδαπής διδάσκουσας ή αλλοδαπού διδάσκοντα, η διδασκαλία μπορεί να γίνει στην αγγλική γλώσσα.

Γ. Η αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητριών και των φοιτητών γίνεται βάσει του βαθμού της τελικής εξέτασης της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας και του βαθμού σε ερευνητικές ή άλλες εργασίες που του έχουν ανατεθεί στο πλαίσιο των μαθημάτων.

Για την απόκτηση του ΔΜΣ απαιτείται η παρακολούθηση και η επιτυχής εξέταση σε έξι (6) μαθήματα όπως αυτά περιγράφονται παραπάνω, η επιτυχής παρακολούθηση των δύο (2) υποχρεωτικών σεμιναρίων, καθώς και η εκπόνηση πρωτότυπης Διπλωματικής Εργασίας υπό την επίβλεψη τριών μελών ΔΕΠ. Η Διπλωματική Εργασία υποβάλλεται και υποστηρίζεται μετά την επιτυχή ολοκλήρωση όλων των μαθημάτων του ΠΜΣ. Η υποστήριξη της εργασίας γίνεται ενώπιον τριμελούς επιτροπής του ΠΜΣ σε δημόσια παρουσίαση.

A) Η προκήρυξη για την εισαγωγή φοιτητριών και φοιτητών στο μεταπτυχιακό δημοσιεύεται κάθε δύο ακαδημαϊκά έτη.

B) Στις εξετάσεις γίνονται δεκτοί μόνο οι υποψήφιες και οι υποψήφιοι που έχουν καταθέσει όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά. Μετά τον έλεγχο πληρότητας των φακέλων ανακοινώνεται στον ιστότοπο του Τμήματος και του ΠΜΣ η κατάσταση των υποψηφίων που θα λάβουν μέρος στις εξετάσεις.

Α) Οι υποψήφιες και οι υποψήφιοι λαμβάνουν μέρος σε γραπτές εξετάσεις: μία εξέταση κοινή για τις υποψήφιες και τους υποψηφίους και των δύο κατευθύνσεων που περιλαμβάνει θέματα από τον χώρο της Παιδαγωγικής και μία εξέταση της Διδακτικής των Θετικών Επιστημών (Μαθηματικά και Φυσικές Επιστήμες) για την πρώτη κατεύθυνση, και της Διδακτικής των Επιστημών του Ανθρώπου (Γλώσσα, Ιστορία και Λογοτεχνία) για τη δεύτερη κατεύθυνση.

Η εξεταστέα ύλη και η προτεινόμενη βιβλιογραφία για κάθε κατεύθυνση του ΠΜΣ ορίζονται από την Επιτροπή Επιλογής, εγκρίνονται από τη Συνέλευση του Τμήματος και ανακοινώνονται τουλάχιστον δύο μήνες πριν από την έναρξη των γραπτών εξετάσεων.

Τα θέματα των γραπτών εξετάσεων για κάθε κατεύθυνση ορίζονται από την Επιτροπή Επιλογής του ΠΜΣ, η οποία συνέρχεται δύο ώρες πριν από την κάθε εξέταση.

Η βαθμολόγηση των γραπτών γίνεται από μέλη της Επιτροπής Επιλογής. Κάθε γραπτό βαθμολογείται από δύο βαθμολογήτριες ή βαθμολογητές που έχουν οριστεί από τη Συνέλευση. Σε περίπτωση που η βαθμολογία των δύο βαθμολογητριών ή βαθμολογητών διαφέρει τουλάχιστον 3 μονάδες (με άριστα το 10), το γραπτό εξετάζεται από τρίτη βαθμολογήτρια ή  τρίτο βαθμολογητή. Aν η βαθμολογία της τρίτης βαθμολογήτριας ή του τρίτου βαθμολογητή υπερβαίνει τη μέγιστη ή είναι μικρότερη της ελάχιστης, το γραπτό εξετάζεται από τέταρτη βαθμολογήτρια ή τέταρτο βαθμολογητή ακολουθώντας τις ίδιες απαιτήσεις.

Στην περαιτέρω διαδικασία βαθμολόγησης συμμετέχει κάθε υποψήφια ή υποψήφιος που παίρνει τουλάχιστον τη βάση (5) στη γραπτή εξέταση της κατεύθυνσης που επέλεξε.

Η βαθμολογία στη γραπτή εξέταση έχει βαρύτητα ίση προς το 70/100 της συνολικής βαθμολογίας, και πιο συγκεκριμένα 35/100 για την πρώτη και 35/100 για τη δεύτερη εξέταση.

Β) Ακολούθως βαθμολογούνται στοιχεία του φακέλου της κάθε υποψήφιας ή του κάθε υποψηφίου με βαρύτητα ίση προς το 30/100 της συνολικής βαθμολογίας, τα οποία περιλαμβάνουν τα εξής:

1) Βαθμός πτυχίου βασικών σπουδών, με βαρύτητα 8/100. Αν ο υποψήφιος κατέχει περισσότερα από ένα πτυχία βασικών σπουδών, σχετικά με το ΠΜΣ (όπως αυτά περιγράφονται στο Άρθρο 1, Κατηγορίες υποψηφίων, του Κανονισμού Λειτουργίας), τότε υπολογίζεται ο υψηλότερος βαθμός εκ των όσων πτυχίων του.

2) Τίτλοι μεταπτυχιακών σπουδών από πανεπιστήμιο ελληνικό ή της αλλοδαπής (αναγνωρισμένο από το ΔΙΚΑΤΣΑ ή το ΔΟΑΤΑΠ), με βαρύτητα 4/100. Αν η υποψήφια ή ο υποψήφιος κατέχει περισσότερους από έναν τίτλους μεταπτυχιακών σπουδών, τότε βαθμολογείται μόνο ο ένας εξ αυτών.

3) Πτυχίο Γαλλικής ή Γερμανικής γλώσσας επιπέδου Β2 (π.χ. Delf 1er Degre, Zertifikat Deutsch Fur den Beruf, κ.λπ.), με βαρύτητα 2/100.

4) Πτυχίο Αγγλικής, Γαλλικής ή Γερμανικής γλώσσας επιπέδου Γ1 (π.χ. Certificate in  Advanced English, Delf 2nd Degre, Sorbonne I, Dalf C1, Zentrale Mittelstufenprufung, κ.λπ.), με βαρύτητα 3/100.

Αν η υποψήφια ή ο υποψήφιος κατέχει δύο ή τρία πτυχία ξένης γλώσσας (Αγγλικής, Γαλλικής ή Γερμανικής) επιπέδου Γ1, τότε βαθμολογείται μόνο το ένα εξ αυτών και το/α άλλο/α μεταπίπτει/ουν στο επίπεδο Β2 όπου και βαθμολογούνται.

5) Πτυχίο Αγγλικής, Γαλλικής ή Γερμανικής γλώσσας επιπέδου Γ2 (π.χ. Certificate Proficiency in English, Dalf-Option Lettres, Grosses Deutsces Sprachdiplom, κ.λπ.), με βαρύτητα 4/100.

Αν η υποψήφια ή ο υποψήφιος κατέχει δύο ή τρία πτυχία ξένης γλώσσας (Αγγλικής, Γαλλικής ή Γερμανικής) επιπέδου Γ2, τότε βαθμολογείται μόνο το ένα εξ αυτών, ενώ το δεύτερο μεταπίπτει στο επίπεδο Γ1 όπου και βαθμολογείται, αν δε υπάρχει και τρίτο, τότε αυτό μεταπίπτει στο επίπεδο Β2 όπου επίσης βαθμολογείται.

6) Δεύτερο πτυχίο βασικών σπουδών από ελληνικό ΑΕΙ ή ΤΕΙ ή πανεπιστημίου της αλλοδαπής (αναγνωρισμένο από το ΔΙΚΑΤΣΑ ή το ΔΟΑΤΑΠ), με βαρύτητα 4/100.

7) Συναφής ερευνητική δραστηριότητα (συμμετοχή σε συνέδρια με ανακοίνωση, δημοσιεύσεις, διπλωματική εργασία κ.λπ.), με βαρύτητα 5/100.

 

Πίνακας 1: Συνοπτική βαθμολόγηση γραπτής εξέτασης και φακέλου υποψηφίων

  ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΜΟΡΙΑ %

 

Α Γραπτή εξέταση 70%

 

Β Φάκελος υποψηφίας ή υποψηφίου 30%
1 Βαθμός πτυχίου/διπλώματος 8%
2 Τίτλοι Μεταπτυχιακών Σπουδών 4%
3 Πτυχίο Γαλλικής ή Γερμανικής γλώσσας επιπέδου Β2 2%
4 Πτυχίο Αγγλικής, Γαλλικής ή Γερμανικής γλώσσας επιπέδου Γ1 3%
5 Πτυχίο Αγγλικής, Γαλλικής ή Γερμανικής γλώσσας επιπέδου Γ2 4%
6 Δεύτερο πτυχίο βασικών σπουδών 4%
7 Συναφής ερευνητική δραστηριότητα 5%

 

   Α + Β 100%

 

Γ) Η Επιτροπή Επιλογής συντάσσει κατάλογο, στον οποίο κατατάσσονται οι υποψήφιες και οι υποψήφιοι ανάλογα με τον συνολικό αριθμό μορίων που συγκέντρωσαν από κάθε μία από τις δύο κατηγορίες στοιχείων, για τα οποία και βαθμολογήθηκαν, δηλαδή:

α) στη γραπτή εξέταση των μαθημάτων, με συνολική βαρύτητα 70/100, και

β) στα στοιχεία του φακέλου, με συνολική βαρύτητα 30/100.

Ο κατάλογος υποβάλλεται στη Συνέλευση η οποία και καταρτίζει τον κατάλογο των επιτυχουσών και των επιτυχόντων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενατου άρθρου 2 του παρόντος Κανονισμού και συντάσσεται ο κατάλογος εισακτέων και επιλαχόντων. Οι επιτυχούσες και οι επιτυχόντες ενημερώνονται ατομικά για τη θέση που κατέλαβαν στην κατάταξη.

Στην περίπτωση κατά την οποία δεν συμπληρωθεί ο αριθμός των εισακτέων μιας κατεύθυνσης, η Συνέλευση  του Τμήματος μπορεί να αποφασίσει την εισαγωγή επιλαχόντων της άλλης κατεύθυνσης. Σε περίπτωση ισοβαθμίας η Συνέλευση αποφασίζει την εισαγωγή μεγαλύτερου αριθμού φοιτητριών και φοιτητών από το ανώτατο ανά κατεύθυνση όριο.

Δ) Η Συνέλευση ανακοινώνει προθεσμία εγγραφής για τις εισακτέες και τους εισακτέους. Αν μετά την πάροδο αυτής της προθεσμίας αριθμός υποψηφίων δεν προσέλθει για εγγραφή, τότε η γραμματεία του ΠΜΣ καλεί προς εγγραφή τις επιλαχούσες και τους επιλαχόντες με τη σειρά επιτυχίας τους, μέχρις ότου συμπληρωθεί ο προβλεπόμενος αριθμός θέσεων μεταπτυχιακών φοιτητριών και φοιτητών.

Κατά την εγγραφή τους οι επιτυχούσες και οι επιτυχόντες θα πρέπει υποχρεωτικά να προσκομίσουν τα πρωτότυπα ή επικυρωμένα φωτοαντίγραφα όλων των δικαιολογητικών τους για αντιπαραβολή με τα ψηφιακά αντίγραφα του φακέλου τους.