Αποστολή και στόχοι του Τμήματος
Το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας ιδρύθηκε και συνεχίζει να λειτουργεί στοχεύοντας στην ανάδειξή του σε έναν ανοικτό οργανισμό παραγωγής γνώσης, έρευνας και μάθησης στο πλαίσιο της κοινωνίας της γνώσης.
Η αποστολή του συνίσταται στην εκπαίδευση και κατάρτιση μελλοντικών εκπαιδευτικών, στην προαγωγή των Επιστημών της Αγωγής και της επιστημονικής έρευνας, στην συνεχή αλληλεπίδραση με την κοινωνία και την εκπαιδευτική κοινότητα στο πνεύμα της συνεργασίας και της προσφοράς.
Διδασκαλία και μάθηση
Σκοπός του Τμήματος είναι να παρέχει στους φοιτητές και στις φοιτήτριες ποιοτική ακαδημαϊκή εκπαίδευση, ώστε να μπορούν να κατανοούν τα σύγχρονα δεδομένα των Επιστημών της Αγωγής, να τα αξιοποιούν στο διδακτικό τους έργο και, γενικότερα, να ανταποκρίνονται στις κοινωνικές, γνωστικές, πνευματικές, συναισθηματικές και πρακτικές προκλήσεις του μελλοντικού τους επαγγέλματος.
Επιγραμματικά, το Πρόγραμμα Σπουδών του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας αποσκοπεί στη διαμόρφωση της επιστημονικής-επαγγελματικής ταυτότητας του μελλοντικού εκπαιδευτικού αφενός ως ειδικού της διδασκαλίας, της μάθησης, της εκπαίδευσης και της αγωγής, αφετέρου ως εκπαιδευτικού με συνείδηση του κοινωνικού του ρόλου και κριτική στάση απέναντι στο έργο του και τις συνθήκες που το επηρεάζουν στη βάση ενός συστήματος βασικών αξιών δημοκρατίας, ισότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης.
Ειδικότερα, οι απόφοιτοι και οι απόφοιτες του Τμήματος αναμένεται, σε διαφορετικό βαθμό ανάλογα με τον κύκλο σπουδών,
- να γνωρίζουν πώς να σχεδιάζουν, εφαρμόζουν και αξιολογούν διδακτικά-μαθησιακά έργα με προκαθορισμένους στόχους
- να είναι σε θέση να διαμορφώνουν συνθήκες διδασκαλίας που προωθούν τη μάθηση και την εσωτερική διαφοροποίηση και εξατομίκευση της διδασκαλίας, καθώς και τη διαπολιτισμική επικοινωνία, με προσήλωση στις αρχές της ισότητας και της προσπάθειας για σχολική επιτυχία όλων των μαθητ(ρι)ών
- να κατανοούν τον τρόπο με τον οποίο η γνώση παράγεται και οργανώνεται
- να κατανοούν και να ενστερνίζονται τις θεμελιώδεις φιλοσοφικές και ηθικές αρχές της ιδιότητας του εκπαιδευτικού επαγγέλματος και τις δεοντολογικές του δεσμεύσεις.
- να έχουν κατακτήσει μια στέρεα γνωστική και μεθοδολογική βάση για τη διδασκαλία των περιεχομένων μάθησης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση
- να κατανοούν τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά αναπτύσσονται και μαθαίνουν, λαμβάνοντας υπόψη την ατομική, πολιτισμική, γλωσσική, θρησκευτική και φυλετική τους ταυτότητα
- να γνωρίζουν και να χρησιμοποιούν με ουσιαστικό και κριτικό τρόπο τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών για τη δόμηση του κατάλληλου και ευνοϊκού μαθησιακού περιβάλλοντος
- να αναστοχάζονται πάνω στο διδακτικό τους έργο, στα αποτελέσματα και τις επιπτώσεις του, προσβλέποντας στη βελτιστοποίησή του
- να έχουν επάρκεια σε δεξιότητες και γνώσεις πρακτικών εκπαιδευτικής έρευνας ώστε να μπορούν να την κατανοούν και να την αξιοποιούν έμπρακτα στο διδακτικό τους έργο
- να αναζητούν ευκαιρίες εμβάθυνσης των γνώσεων, ανάπτυξης των δεξιοτήτων και βελτίωσης των πρακτικών τους στην κατεύθυνση μίας συνεχούς διά βίου μάθησης και επαγγελματικής ανάπτυξης
- να μπορούν να αναπτύσσουν γόνιμες σχέσεις συνεργασίας εντός της εκπαιδευτικής και επιστημονικής κοινότητας και της κοινωνίας
Έρευνα και παραγωγή γνώσης
Το ΠΤΔΕ προωθεί τη δημιουργική σύνδεση της εκπαίδευσης με την έρευνα μέσω της διασφάλισης δημιουργίας ενός ακαδημαϊκού περιβάλλοντος που ευνοεί την αλληλένδετη ανάπτυξη και παραγωγή ικανοποιητικού εύρους και υψηλής ποιότητας επιστημονικού, ερευνητικού και διδακτικού έργου.
Τα επιστημονικά αντικείμενα των Κοινωνικών Επιστημών στις περιοχές της Κοινωνιολογίας, της Παιδαγωγικής, της Ψυχολογίας, της Διδακτικής Ανθρωπιστικών και Θετικών Επιστημών που θεραπεύονται στο ΠΤΔΕ και συνιστούν ένα πλέγμα στο δια-επιστημονικό πεδίο της Εκπαίδευσης, δημιουργεί τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της ερευνητικής δραστηριότητας του Τμήματος.
Το Τμήμα επιδιώκει συστηματικά να ενισχύσει τις συνέργειες του ανθρώπινου δυναμικού του σε ερευνητικές δράσεις, στην υποστήριξη πτυχιακών και διπλωματικών εργασιών και διατριβών στο πεδίο της παιδαγωγικής με στόχο την αύξηση της ορατότητάς του στο διεθνές εκπαιδευτικό περιβάλλον και την εδραίωσή του ως ενός βασικού και αναγνωρίσιμου παράγοντα στο χώρο των Επιστημών της Αγωγής.
Η βελτίωση των διαδικασιών διδασκαλίας και μάθησης, η επίλυση προβλημάτων της εκπαίδευσης εντός και εκτός σχολικού πλαισίου, η διαμόρφωση διδακτικών πρακτικών και προτάσεων προγραμμάτων σπουδών και κάθε επιστημονική γνώση που συνεισφέρει στην επίτευξη της δημοκρατικής παιδείας αποτελούν κεντρικούς σκοπούς της ερευνητικής προσπάθειας του Τμήματος.
Κοινωνική προσφορά
H σύνδεση µε την τοπική κοινωνία και η αλληλεπίδραση με αυτήν αποτελεί στόχο θεμελιώδους σημασίας για το ΠΤΔΕ. Για το λόγο αυτό πραγματοποιεί και συµµμετέχει σε ποικίλες δράσεις, αφενός οργανώνοντας εκδηλώσεις διάχυσης επιστημονικού πολιτισμού, ανοιχτές στην ακαδημαϊκή κοινότητα και την κοινωνία, αφετέρου δημιουργώντας γόνιμες και αποτελεσματικές σχέσεις συνεργασίας με την εκπαιδευτική κοινότητα και την κοινωνία ευρύτερα. Κύριο μέλημα του Τμήματος αποτελούν οι συμπράξεις με τοπικούς εκπαιδευτικούς φορείς, με σκοπό την κάλυψη αναγκών εκπαίδευσης σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.